یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: علی حسینی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز یکشنبه 14 مرداد در نشستی مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز نشست مطبوعاتی روز یکشنبه 14 مرداد با خبرنگاران، ‌ضمن گرامی‌داشت 17 مرداد روز خبرنگار گفت: یاد همه خبرنگارانی را که در راه ادای وظیفه و انعکاس واقعیات شربت شهادت نوشیدند گرامی می‌داریم.

حسینی 17 مرداد هر سال را یادآور خاطره شهادت مظلومانه تعدادی از دیپلمات‌ها و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزارشریف و به دست افراط گرایان و سردمداران استکبار جهانی دانست و افزود: نه سال پیش و در حالی که این عزیزان در حال ادای وظایف خود بودند برخلاف همه موازین بین‌المللی و دیپلماتیک مورد تهاجم قرار گفتند و به شهادت رسیدند و با خون خود بار دیگر مظلومیت جمهوری اسلامی ایران و تفکر تروریستی دشمنان آن را به اثبات رساندند.

سیدمحمدعلی حسینی سپس در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره واکنش اتحادیه اروپا به مصوبه اخیر کنگره امریکا افزود: این موضع گیری اتحادیه اروپا نشان می دهد که تحریم ها هیچ گاه نمی تواند کشوری را از حقوق خود محروم کند و خسارت های ناشی از آن به ویژه در تحریم کشور بزرگی چون جمهوری اسلامی ایران بیشتر متوجه کشورهایی است که بخواهند در این تحریم ها شرکت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه باردیگر اظهار نظر اخیر اتحادیه اروپا را در این زمینه مبتنی بر واقعیات و حقایق منطقه دانست و تصریح کرد: امیدواریم اروپایی ها این سیاست را ادامه دهند و اجازه ندهند سیاستهای یک جانبه گرایانه امریکا همه چیز را تحت تاثیر قرار دهد.

حسینی همچنین از سفر نوری مالکی نخست وزیر عراق در چهارشنبه این هفته به تهران خبر داد.

واکنش ایران به اظهارات وزیر امورخارجه روسیه  
سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امورخارجه روسیه گفت: مسئله هسته ای کره شمالی با موضوع فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران کاملاً متفاوت است.   
 
سیدمحمدعلی حسینی در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه ارزیابی شما از صحبت های اخیر لاوروف که گفته است درباره مسئله هسته ای ایران باید همان روش برخورد با فعالیت های هسته ای کره شمالی را در پیش گرفت چیست، افزود: مواضع اصولی ما درباره ادامه فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان هیچ گونه تغییری نکرده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری مصر مبنی بر اینکه نظر شما درباره خبرهای اخیر رویترز درخصوص کند شدن روند نصب سانتریفیوژها در نطنز چیست گفت: فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران به صورتی مدون و برنامه ریزی شده و فارغ از هر گونه مسائل سیاسی که رسانه ها مطرح می کنند ادامه دارد و ادامه نیز خواهد داشت.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درباره خبر یک نشریه آلمانی که به نقل از آقای لاریجانی تعلیق را قابل بررسی دانسته بود تصریح کرد: این خبر صحت ندارد و ناشی از انعکاس نامطلوب این نشریه آلمانی است.

حسینی به گفتگوی خود با دبیر شورای عالی امنیت ملی در این زمینه اشاره کرد و افزود: همچنان که جمهوری اسلامی ایران همیشه مورد تأکید قرار داده است موضوع تعلیق را نه به عنوان موضوع و نه به عنوان نتیجه مذاکرات نمی پذیرد و این مطلبی است که آقای لاریجانی هم در این مصاحبه بر آن تأکید کرده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: آقای لاریجانی در این مصاحبه هم تأکید کرده بود که غنی سازی برای ما یک مسئله حیاتی است و هیچ گاه تعلیق را به عنوان نتیجه یا موضوع مذاکرات نمی پذیریم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر این خبرنگار مبنی بر تشدید اتهامات وارد شده به جمهوری اسلامی ایران در خصوص کمک به طالبان که اخیراً انعکاس ویژه ای در روزنامه هایی چون ساندی تایمز و ایندیپندنت داشته است، تصریح کرد: انگلیسی ها اخیراً با هدف انحراف افکار عمومی و توجیه حضور نامشروع خود در افغانستان چنین تلاشی را تشدید کرده و این قضیه را مورد هدف قرار داده اند.

سخنگوی وزارت امورخارجه موضع جمهوری اسلامی ایران را همواره حمایت از دولت کنونی افغانستان و ایجاد ثبات دائم در این کشور دانست.

حسینی در پاسخ به سؤال خبرگزاری ایسنا درباره نخستین دور گفتگوهای کمیته مشترک کارشناسی ایران، امریکا و عراق گفت: بر اساس توافقی که در دور دوم گفتگوهای ایران و امریکا درخصوص عراق صورت گرفت، مقرر شد کمیته ای درباره مسائل امنیتی عراق با حضور نمایندگان سه کشور ایران، امریکا و عراق تشکیل شود که نخستین جلسه آن در این هفته خواهد بود.

سخنگوی وزارت امورخارجه مسائلی را که در این کمیته بررسی می شود در چارچوب گفتگوهای قبلی و فراهم کننده ادامه گفتگوهای احتمالی بعدی خواند و تصریح کرد: این کمیته که تشکیل شده است در چارچوب مسائلی که مورد اتفاق است و به ویژه مورد توافق با طرف عراقی قرار دارد کار خود را آغاز می کند و جزئیات و سطح آینده آن نیز بعداً مشخص می شود.

حسینی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص فروش اخیر تسلیحات امریکایی به کشورهای منطقه و تلاش متقابل ایران برای گسترش بیشتر مناسبات با این کشورها در مقابل سیاست های تفرقه افکنانه امریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران تقویت کشورهای منطقه خلیج فارس و دوست را تقویت خود می داند و البته این تلاش امریکا را نیز در جهت ایجاد نگرانی و ناامنی بیشتر در منطقه و مخدوش کردن روابط کشورهای منطقه ارزیابی می کند اما هرگز این تلاشها موفق نخواهد شد و به نتیجه نخواهد رسید .

کد خبر 28236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز